BAB 4 : LAPORAN TEKNIKAL

Laporan teknikal merupakan sesuatu tugasan yang dilakukan secara teknikal. Ia perlu dilaksanakan mengikut langkah-langkah yang telah ditetapkan untuk mendapatkan hasil yang tepat.

Plotter
Mesin plotter merupakan mesin untuk mencetak sesuatu yang perlu dicetak dalam saiz A1 atau saiz yang lebih besar. Contohnya ialah lukisan pelan, lukisan peta, carta organisasi dan sebagainya. Terdapat beberapa langkah untuk menggunakan mesin ini dengan betul.



Salah satu contoh untuk menunjukkan langkah menggunakan mesin plotter ini ialah mencetak carta organisasi. Pada permulaanya perlu membuat mereka carta organisasi tersebut.



Setelah selesai membuat carta organisasi tersebut, ia harus disimpan sebagai fail PDF.



Kemudian, sebelum mencetak carta tersebut, ia perlu memilih salah satu ‘devices’ yang perlu digunakan untuk mencetak carta organisasi tersebut.



Seterusnya, carta tersebut perlu disetkan dengan saiz yang dikehendaki.



Setelah carta tersebut diset dengan saiz yang dikehendaki, ia perlu dilihat melalui ‘print preview’ untuk mendapatkan satu carta yang stabil dan kemas.



Akhir sekali, setelah selesai bahagian mengedit, ia siap untuk dicetak.



Inilah hasilnya setelah carta organisasi dicetak menggunakan mesin plotter.










1 comment:

  1. As stated by Stanford Medical, It's in fact the SINGLE reason women in this country get to live 10 years longer and weigh 42 lbs less than we do.

    (By the way, it really has NOTHING to do with genetics or some secret diet and really, EVERYTHING to about "how" they are eating.)

    BTW, I said "HOW", not "WHAT"...

    CLICK on this link to uncover if this easy test can help you discover your real weight loss possibility

    ReplyDelete